"aku bukanlah penulis blog tegar, jauh sekali seorang novelis. aku hanya penulis picisan. maka tidak hairanlah blog ini kejap berhabuk tak lama bertulis" czueka zulaikha

air teh bunga dan larian berjemaah buat aku menangis!

:: SILA BACA ENTRY INI DENGAN SERIUS ::

semalam aku pergi Titiwangsa
menuju ke Pekeliling Lama untuk hantar my bff balik Pahang
my dad la yang drive, nasib sampai cepat
aku tengok jam 12.56 p.m
pukul 1.00 p.m dia naik bas. huh perancangan terbaik
sekeliling orang sudah mula sesak dan kelihatan
beberapa peniaga menjual cikedis dan minuman ringan mnggunakan troli
untuk kali terakhir aku kasi flying kiss dan lambaian maut ^_^
dari bawah bas sambil menghala ke tingkap
haha oke aku tipu. aku sengih je
oleh kerana parking penuh sebab semalam Wesak Day
so aku turun dulu dgn my bff tinggalkan my dad pusing-pusing cari car park
lepas 3 minit aku nampak my dad datang ke arah bas
lepas da buat aksi ta guna tu aku pun ajak my dad balik
tengah berjalan nak ke kereta my dad pusing belakang
dan kasi aku note RM 10
macam ni lah rupa duit tu =.=
aku pandang my dad buat muka pelik
then my sweet dad said :
" pergi beli air teh bunga 2 tin dekat orang yang jual pakai troli tadi "
mengenangkan tekak yang haus nak berdarah
aku pun dengan langkah kemas patah balik
sambil wajah tersenyum riang
membayangkan air teh bunga
macam ni lah rupa air teh bunga tu =.=   

<<!--more-->>

tengah aku tergedik-gedik jalan
sambil cari troli jual air paling dekat
aku dengar orang menjerit kuat
LARIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!!!
aku mula terkedu langkah kaki menjadi semakin perlahan
aku nampak beberapa orang bawak troli lari bertempiaran
dan di depan aku ada mak cik bawak tray kuning berisi buah turut lari
dan diikut serta anak bujang lelakinya sekitar 11 tahun lari menjunjung kerusi
aku jadi pelik bin hairan . apakah ini ? <muka konfiuse>
beginilah rupa troli tu , yang mungkin dicilok oleh peniaga di pasaraya berdekatan rumah mereka =.=
bayangan air teh bunga hilang serta merta
aku pusing balik tengok ke arah my dad
aku nampak my dad pun berlari kencang
kenapa semua orang berlari ni
maka bermulalah episod larian berjemaah tanpa aku tahu sebab musabab nya
laju aku pecut hampir 10 meter
mengejar my dad yang dah meninggalkan aku jauh di depan
sampai di kereta aku tarik nafas lega
dengan muka pucat aku bertanya
" kenapa semua orang larii ?? "
tu ha. my dad menunjuk ke arah sebuah lori
sambil bergegas masuk kereta
camni lah rupa lori tu dan tertera perkataan DBKL 
Dewan Bandaraya Kuala Lumpur
patutlahh ramai peniaga lari tadi
takut kena saman dan barang niaga di rampas 
lalu aku buat muka pelik lagi
dan berkata
" kenapa ayah lari sekali tadi ? "
dan my dad dengan muka semput berkata
"ayah parking kereta tempat terlarang , nanti kena saman "
aku buat muka blurr
aku pandang depan belakang di bahu jalan semua ada kereta parking
" kenapa pulak ? "
sebab tu ha. my dad tunjuk pulak tepi tingkap kereta belah driver

macam ni lah keadaan my dad parking kereta , sebelah pili bomba ! (gambar kereta tiada kaitan)
aku mula terkedu . patutlah my dad berlari sakan
takut kena saman sebab parking dekat pili bomba
itukan kesalahan tatatertib aduhh
aku mula gelak bagai nak gila ^_^
sampai menangis - nangis
air teh bunga tak dapat tapi aku dapat join larian berjemaah 
yang disertai oleh beberapa peniaga dan my dad
untuk lari dari tindakan pihak penguasa
sambil gelak pun sempat mara ayah aku
"dah tau ta boleh, kenapa parking jugak kat situ ?"
"ye la tadi ayah ingat kejap je, tunggu dalam kereta je la"
"habis tu kenapa turun tadi ?"
"bukan kau ke yang call paksa ayah turun tadi!"
gulp. aku kah punca
aku terus terdiam sambil berfikir semula
rasional kejadian itu
<tangan dibahu mata kelangit lidah terjelir>

oke last entry aku cakap nak upload picture kan
picture yang diambil sepanjang kegiatan melepak dijalankan  haha
oke la aku ta mau upload, sebab aku rase tade org nak tgk pun
so siapa yang rase nak tgk dan nak bermesra lebih rapat dengan czueka
boleh klik sini
dah klik ape lagi add la! haha
promote jap :P
bye reader's





24 comments:

Abu Bagi said...

air bunga sedap..haha

shamyheart said...

awak pun rajin menulis jugak.. semoga impian nk jadi novelis tu tercapai. pray for u, dear =)

DBKL rupanya.. haha~

czueka zulaikha said...

@ABU
my fevret tu..mmg sedap ^_^

czueka zulaikha said...

@sha
thanks fer support dear :)
haha tu la pasal

Gecko Art said...

bila pbt datang sume lari....
peniaga lari bawak barang2..orang ramai lari pegi kereta......
kesian tak dapat beli air teh huhu

czueka zulaikha said...

huhu itulah pasal ^_^
ngeh2 lawak btl la kesian pun ade ^_^

Safwan Kun said...

wow..larian berjemaah...mesti dapat pahala kan..hehehe :P

NO FOLLOWERS ??

czueka zulaikha said...

@SAFWAN
haha tade la ^_^
ade2 je la kamu ni :P

Santan Berlada said...

pergh...
mesti lg sedap bile time2
dahaga... hehe

czueka zulaikha said...

@shamsuddin
sangatt sedap tu ..lagy sedap minum lepas berlari :P haha

Misty Melor said...

hehehe lama tak pergi pekeliling..... since dah bersuami takda nak berjalan dah :p.... sedap air teh bunga :X

czueka zulaikha said...

@ukhti syikin
huhu tu pun first time pegy..
haha mmg sgt sedap :)

Anonymous said...

wakaka..lawak la yor dad..kim salam kt yor dad ye..ekekeke

czueka zulaikha said...

@ezad
haha..agak la jugak :P ok slam dterima hehe :P

Far8 budak baik said...

sekali ngan ayah2 lari..
kelaka je..
kesian peniaga tu..
bukan dyorg wat keje jahat lakk..
yg pencuri2 pun..dyorg x nk keja..
yg peniga ni beria lakk kn..
huh

Anonymous said...

miyahahahaha lucu plak aku rase.. die punya pasal laa... waahahahha

Unknown said...

al.. tadi aku ingat apa aku nak komen... skang dah lupa dah haha.. ingat makan je muhahaha..

OCEAN ROVERS said...

ini pengalaman real punya, takdak juai punya. itulah, kalau duduk dibandar yang besar dan dengan pendapatan yang kecil, macam-macam kerja mereka sanggup lakukan. HaHa

yang kaya semakin kaya, yang miskin semakin miskin. ada pengajaran disebalik cerita cik owner blog ini. Sempoi~

czueka zulaikha said...

@far8 budak baik
haha.. kalau sempat capai air teh bunga tu, tapi ta sempat bayar, kira pencuri jugak ta ? ^_^ haha.

-balas komen smbil minum air teh bunga :P beli kat kdai runcit tepi rumah

czueka zulaikha said...

@one man show
haha. czueka kalo ingat pun rase nak gelak guling2

czueka zulaikha said...

@mohd shukri
pegy makan dulu sana.. dah ingat dtg balik! haha

czueka zulaikha said...

@nazree
huhu lebih seronok cite pngalaman sendri kan ^_^ bole gelak sama2 haha

tengs admin ~ byk pngajaran tu

kay_are said...

so endingnye.. air teh bunga still tak dapat r ye.. xde rezeki r tu.. huu

czueka zulaikha said...

huhu :P ta sempat nak capai pun air tu..